top of page

        Una señora anciana observa con la mirada vacía una maceta. Tras de ella toda una vida de maternidad, trabajo doméstico y matrimonio hasta que la muerte (de él) los separó. Ya no tiene deberes, ni tareas que apremian; pero tampoco hobbies, ni sabe quién fue o es ella. Sólo su cáscara y una extraña sensación de vacío y paz.

        Sol(y)edad indaga más allá de la Andalucía folclórica típicamente representada. Cada cuadro es un canto al color y a la alegría vital y a la vez un escaparate donde asomarnos a la intimidad de sus protagonistas. Deshaciéndonos de la imagen que proyectan de existencias en apariencia anodinas, podemos intuir la riqueza de vidas interiores profundamente melancólicas, donde la absoluta protagonista es una soledad interiorizada que es abrazada con la dignidad y el cariño con el que se recibe al viejo amigo.

portrait painting granny andalusia Elvira Martos

          An old lady stares blankly at a flower pot. Behind her, a whole life of motherhood, chores and a very long marriage; until death did them part. There are no unfinished tasks or pending matters waiting any more, neither any hobbies. She doesn’t even recall who she was or actually is now. All that is left is but a hollow shell and an unsettling sensation: emptiness and peace.

 

              Andalusia is frequently represented in stereotypical ways. Sol(y)edad looks beyond the superficial vision of its community and its folklore. Each painting is both an ode to colour and to the simple joys of life; It is a window into the intimacy of the main characters. If we ignore the image of ordinary life they project, we can perceive the richness of their deeply melancholic inner lives. Here the undeniable protagonist is Loneliness. Those portrayed are embracing their own profound solitude with dignity and warmth, in the same way that they would greet an old friend.

ARTIST

bottom of page